Nowe Przepisy

wtorek, 25 marca 2014

Chleb Pszenny na Zakwasie

Chleb Pszenny na Zakwasie
Witam serdecznie
Podzielę się przepisem na prosty domowy chleb pszenny na zakwasie .

Będziemy potrzebować :
z podanych proporcji wyjdzie chleb o wadze około 800 g

500 g mąki pszennej ( użyłam poznańskiej )
260 ml letniej wody
250 g aktywnego dokarmionego zakwasu pszennego
15 g cukru
10 g soli
mąka do podsypania blatu

użyłam foremki o wymiarach : 27 cm x 7,5 cm x 6,5 cm
naczynie z wodą do wstawienia do piekarnika


Link do filmu z przepisem : Chleb pszenny 


Przygotowanie :

Ciasto na chleb można przygotować robotem lub ręcznie, ja przygotuję ręcznie ale jeżeli używamy robota to kolejność przygotowania jest taka sam.
  1. Do miski daję zakwas, wlewam letnią wodę i mieszam tak długo aż zakwas rozpuści się w wodzie.
  2. Do rozpuszczonego zakwasu dodaję pozostałe składniki chleba: mąkę, sól, cukier i mieszam łyżką aż składniki wstępnie się połączą.

  3. Następnie ciasto wykładam na blat lekko podsypany mąką i wyrabiam ręką przez kilka minut (około 4 minut).
  4. Ciasto mam ładnie wyrobione nie klei się do dłoni teraz wkładam je do miski oprószonej mąką
  5. Miskę z ciastem nakrywam folią spożywczą i odstawiam w ciepłe miejsce do wyrośnięcia tak żeby podwoiło swoją objętość (moje ciasto wyrastało 2 godziny)
Po 2 godzinach – formowanie chlebka:
  1. Ciasto podwoiło swoją objętość wykładam je na blat podsypany mąką
  2. górę oprószam mąką (żeby nie kleiło się do dłoni) i delikatnie rozciągam na kształt prostokąta.
  3. Teraz ciasto zwijam w rulon o długości foremki w jakiej będę piekła chleb
  4. Ciasto wkładam do foremki wyłożonej papierem do pieczenia, oprószam górę mąką i nakrywam ściereczką, chleb odstawiam do wyrośnięcia na około 1 godzinę.

po 1 godzinie – pieczenie chleba pszennego:
  1. Chleb przed wstawieniem do piekarnika nacinam w kilku miejscach żeby nie popękał podczas pieczenia (dzięki temu też ładniej wygląda po upieczeniu).

  2. Do piekarnika wstawiam naczynie z wodą na dolną półkę jeżeli nie wstawiam naczynia z wodą to maluję wodą górę chlebka przed wstawieniem do piekarnika

  3. Chleb piekę w temperaturze 190 stopni przez około 50 minut na drugiej od dołu półce, piekarnik mam ustawiony na grzanie góra dół bez używania termoobiegu.

  4. Jeżeli nie jesteśmy pewni czy chleb pszenny jest upieczony to możemy wbić patyczek ( od szaszłyka lub wykałaczkę ) i po wyjęciu jeżeli jest suchy to znaczy że chlebek jest upieczony
  5. lub gdy wyjmiemy z foremki i postukamy od spodu to powinien mieć głuchy pusty odgłos to wtedy chleb na pewno jest upieczony.
Domowy chleb pszenny na zakwasie jest gotowy . Jest pachnący i ma chrupiącą skórkę :) Życzę udanych wypieków i smacznego.

Pozdrawiam Babcia Ewa  








20 komentarzy :

  1. mmm... chętnie bym spróbowała!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam. Bardzo ładnie i łatwo wygląda ten chleb. Ja już zepsułam 5 chlebów i powoli się zniechęcam. Może spróbuję tego, ale czy temperatura pieczenia nie jest za niska. Kiedy piekłam jeden z chlebów pszennych w takiej temp to wyszedł mocno niedopieczony. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno piekłam w takiej temperaturze jak opisałam . Jeżeli nie jest Pani pewna czy chleb jest upieczony , to najlepiej sprawdzić patyczkiem , wbić w chleb i jak po wyjęciu jest suchy to na pewno chleb jest upieczony .

      A jeżeli góra chlebka jest zbyt spieczona ( to zależy od piekarnika ) a chleb nadal nie upieczony to górę można nakryć folią aluminiową i dalej piec .

      Pozdrawiam serdecznie i życzę udanego wypieku .

      Usuń
  3. Jutro bede probiwac :) mam nadzirjecze bedzie pyszny

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam.super przepis.pierwszy, w którym jest napisane odnośnie grzałek, które trzeba włączać. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam. Czy zamiast zakwasu pszennego mogę użyć żytniego. Reszta, jak w przepisie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak oczywiście można użyć zakwasu żytniego . Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. Witam! Dziekuje za ten przepis ! Chleb jest nieziemski i do tego tent zapach w domu podczas pieczenia! Jestem poczatkujaca i robilam juz kilka chlebow, ale jak na razie ten jest najlepszy! Dziekuje i Pozdrawiam Milena

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że chlebek smakuje i dziękuję za tak miły komentarz. Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  7. Witam. Dziękuję serdecznie za wspaniałe przepisy na chlebki. Polecam. Chlebek na, zakwasie przepyszny. Ja zrobilam na mące orkiszowej typ 680 i tez jest przepyszny. Zakwas choduje sama.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny chlebek. Prosty i smaczny. Piekę go już od jakiegoś czasu i zawsze wychodzi. Dziękuję Pani Ewo. Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam serdecznie ujmuje mnie w tym przepisie to,że nie trzeba robić zaczynu na całą noc ..
    Wiec jestem mega zachęcona i jutro wyprobuję przepis .
    Pozdrawiam 💙💙💙

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję bardzo za przepis 💙

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy mozna uzyc mieszanych mak? Na przyklad pszenna z chlebowa I razowy zakwas?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, można użyć innej mąki i innego zakwasu.

      Usuń
  12. WWitam jak Pani to robi że to ciasto się nie klei ja po wstępnym wymieszaniu nie mogę go od rąk odkleic! I to mnie właśnie zniechęca.

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 UwagaBabciaPieczeChleb.