Nowe Przepisy

sobota, 11 stycznia 2014

Domowe Bułki Grahamki

Domowe Bułki Grahamki

Witam Serdecznie na moim drugim blogu :)
Będę na nim zamieszczała moje domowe wypieki chleba i bułek oraz procesy przygotowania różnego rodzaju zakwasów .

Moim pierwszym wpisem będą domowe bułki grahamki na drożdżach w przyszłości będą również bułki grahamki na zakwasie :)

Zachęcam do domowego wypieku bułek ponieważ są o wiele lepsze , zdrowsze bo bez polepszaczy piekarskich . Są o wiele tańsze , większe bo około 100 g po upieczeniu niż ze sklepu bo na przykład koszt bułki grahamki to około 0,33 PLN bez wliczenia energii lub gazu zużytego podczas pieczenia .

Będziemy potrzebować :
Z podanych proporcji wyjdzie 9 bułek około 100 g

300 g mąki pszennej razowej typ 1850
250 g mąki pszennej ( poznańskiej )
330 ml mleka ciepłego – możemy użyć wodę zamiast mleka
4 łyżki oleju
1 1/2 łyżeczki soli
1 łyżeczka cukru
35 g drożdży świeżych
kilka łyżek mleka do pomalowania bułek przed pieczeniem


Link do filmu z przygotowania : Domowych bułek grahamek 



Przygotowanie :

Zaczynam od przygotowania rozczynu :
  1. Do miski rozkruszam drożdże dodaję cukier ( przyśpiesza fermentacje ) około 50 ml ciepłego mleka i dużą łyżkę mąki pszennej.
  2. Składniki mieszam , miskę nakrywam ściereczką i odstawiam w ciepłe miejsce na około 15 minut.
  3. Po tym czasie rozczyn powinien przypominać wyglądem piankę

Po 15 minutach przygotowuję ciasto :
  1. Do miski z rozczynem dodaję : mąkę pszenną , mąkę razową , pozostałe mleko , sól i wszystko razem mieszam.
  2. Gdy składniki wstępnie się połączą dodaję olej i nadal mieszam ciasto w misce aż olej wchłonie się w ciasto.

  3. Teraz ciasto wykładam na blat lekko podsypany mąką i wyrabiam ciasto dłońmi przez około 4 minuty, do momentu aż ciasto stanie się gładkie lśniące i nie będzie kleiło się do dłoni, ( jeżeli ciasto jest za luźnie ale nie powinno być to wtedy podsypujemy więcej mąki podczas wyrabiania ).
  1. Tak wyrobione ciasto wkładam do miski lekko oprószonej mąką nakrywam ściereczką i odstawiam w ciepłe miejsce na około 40 minut do wyrośnięcia – tak żeby podwoiło swoją objętość


Po 40 minutach :
  1. Ciasto wykładam na blat lekko podsypany mąką i kilka razy przerabiam, następnie z ciasta robię wałek i kroję na 9 w miarę równych części.
  1. Z każdego kawałka formuję okrągłą bułeczkę .

  2. Bułeczki formuję w dłoniach turlając kawałek ciasta aż zrobi się okrągły lub na blacie w ten sam sposób tylko że jedną dłonią turlając o blat ( dokładnie widać to na filmiku :)
  3. Tak uformowane bułki grahamki układam na blasze wyłożonej papierem do pieczenia – układamy je w odstępach bo jeszcze wyrosną podczas pieczenia
  4. Blachę z bułkami nakrywam ściereczką i odstawiam na 15 minut do wyrośnięcia

Pieczenie bułek grahamek :
  1. bułki przed pieczeniem maluję mlekiem
  2. blachę wstawiam do nagrzanego piekarnika do 180 stopni na środkową półkę – piekarnik mam ustawiony na grzanie góra dół bez termoobiegu
  3. Bułki piekłam około 25 minut
Domowe bułki grahamki są gotowe życzę smacznego
Pozdrawiam Babcia Ewa  


34 komentarze :

  1. super przepis na domowe bułeczki :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne bułeczki- do tego moje ulubione grahamki!!

    OdpowiedzUsuń
  3. wspaniałe bułeczki, muszę dorwać tą mąkę ! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ewo, z prawdziwą przyjemnością dowiaduję się o Twoim drugim adresie blogowym, fanie,że wyodrębniłaś swoje doświadczenia kulinarne, łatwiej będzie z nich korzystać.Bułeczki prima sort! Jak wrócę z nart, od razu zabieram się za nie.Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  5. wygląda cudownie:) takie bułeczki muszą smakować wyśmienicie:) mniam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Pysze bułeczki. Dziś zrobiłam. Moja trzyletnia córka powiedziała, że są pyszne, mój roczny synek jeszcze nic nie powiedział:) ale porwał jedną ze stołu i też schrupał.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się ciesze że bułeczki smakowały i się udały :) Pozdrawiam serdecznie małych smakoszy .

      Usuń
  7. Upiekłam dziś te przepyszne bułeczki :) rewelacja!! Dziękuję za przepis i pozdrawiam, Renia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi że bułeczki wyszły i smakowały a przepis się przydał .
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  8. Wspaniale się prezentują! :) Czy można podmienić mąkę pszenną razową na żytnią razową oznaczoną jako "do wypieku chleba", bo akurat taką mamy w swoich zapasach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak można bez problemu zastąpić mąkę pszenną na żytnią . Mąkę pewnie ma Pani TYP 2000 czyli powinna wchłonąć tyle samo płynu . A bułki nie będą grahamki tylko żytniówki :)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    2. Dziękujemy za odpowiedź! ;) Jest to mąka firmy Melvit do wypieku chleba, niestety na opak. nie ma oznaczonego typu tylko inf., że można przygotować ciasto w termomixie.

      Usuń
    3. Jest informacja jaki jest to typ mąki , znajduje się na drugim wąskim boku :) Wiem bo trzymam ją w ręku :) także na pewno jest to typ 2000

      Usuń
    4. Rzeczywiście, to teraz nie pozostaje nic innego jak zabrać się za przygotowanie takich smakowitych bułeczek ;)

      Usuń
  9. Dziękuję za przepis. Bułki są pyszne! Robiłam je już kilkanaście razy i zawsze wychodzą idealne i wszystkim smakują :)

    Czy mogłaby Pani podać przepis na grahamki na zakwasie?

    Pozdrawiam, Roma :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się ciesze że grahamki smakują i przepis się przydał :) Postaram się w najbliższym czasie umieścić przepis na grahamki na zakwasie
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  10. Jestem w trakcie robienia tych bułeczek. Wkrótce napiszę jak wyszły. To moje kulinarne postanowienie :) Co sobotę nowy wypiek z dziedziny: pieczywo :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że grahamki wyszły i trzymam kciuki w wytrwaniu w postanowieniu :)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  11. Bułeczki przepyszne. Łatwe do zrobienia. Super i gratuluje przepisu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi że smakowały i przepis się przydał .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  12. W końcu udało mi się upiec fantastyczne grahamki :D
    Wcześniejsze próby ( 2 ) zakończyły się " ciasteczkami " grahamkowymi...
    Dziękuję za świetny przepis :)
    PS. dodałem zioła prowansalskie POLECM !

    Pozdrawiam Arek 31l.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że przepis się przydał a grahamki w końcu się udały . Pozdrawiam serdecznie
      ps, Będę musiała spróbować z ziołami

      Usuń
  13. czy mozna zamiast swiezych drozdzy uzyc suszonych????

    OdpowiedzUsuń
  14. Grahamki wyszły PRZEPYSZNE! Bardzo Dziękujemy za przepis :) Robi się je niezwykle łatwo, ciasto jest przyjemne do wyrabiania, szczerze polecamy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że grahamki wyszły i smakowały.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za miły komentarz ♥ ♥ ♥

      Usuń
  15. Już dwa razy piekłam grahamki z Pani przepisu. Wyszły smaczne ale nie wiem dlaczego po wstawieniu do piekarnika(180C) opadły i wyjęłam duże placuszki(piekłam przed chwila. Chleb graham też mi opada w piekarniku. Co robię źle? Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy bułki trzeba odrazu wyjąć po 25 min, czy zostawić w piekarniku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wyjmuje od razu z piekarnika. Pozdrawiam serdecznie 💖

      Usuń
  17. i ja zrobiłam :) super przepis, nie czuć drożdży, jedyne co dodałabym odrobinę więcej mleka/wody. chyba najlepsze bułki ze wszystkich jakie piekłam, dziękuję

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za tak miły komentarz i cieszę się, że bułeczki się udały. Pozdrawiam serdecznie 💖

      Usuń
  18. bułki są super, dziś piekę po raz drugi!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że bułeczki smakują. Pozdrawiam serdecznie 💖

      Usuń
  19. Pyszne bułki, świetny przepis, robiłam już wielokrotnie, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 UwagaBabciaPieczeChleb.